Tu jesteś: Nasza oferta » POLECAMY » PROPOZYCJE ZABAW ĆWICZEŃ STYMULUJĄCYCH OGÓLNY ROZWÓJ DZIECKA NA TERENIE DOMU
PROPOZYCJE ZABAW ĆWICZEŃ STYMULUJĄCYCH OGÓLNY ROZWÓJ DZIECKA NA TERENIE DOMU
Stymulowanie zmysłu dotyku:
- masaż poszczególnych części ciała zaczynając od masażu dłoni, masaż kremem, olejkami zapachowymi,
- zabawy dłońmi, zabawy paluszkowe,
- dotykanie ciała dziecka materiałami o różnej fakturze,
- wspólne chodzenie na czworaka po materiałach o różnej fakturze: gumowe podkładki,
- futerka, jedwabne chustki, wełniane kocyki, frotowe ręczniki, aksamit…
- podtrzymywanie dziecka i wspólne chodzenie gołymi stopami po materiałach o różnej fakturze, komentowanie „ jaki miły, jaki miękki, zimny, ciepły,
- zabawy woreczkami z różnym tworzywem w środku – groch, kasza jęczmienna, fasola,kasza manna, styropian…
- mycie różnymi materiałami – gąbki, myjki…ważne aby miały różną fakturę od miękkich po szorstkie.
- kąpiel w lekkim krochmalu…
- zabawy podczas kąpieli plastikowymi pojemnikami, różnymi zabawkami –gumowymi, plastikowymi, z materiału,
- oklepywanie ciała dziecka, delikatne szczypanie, pukanie- mały deszczyk, duży…
- zabawy kaszą, ryżem, kisielem ciepłym, zimnym.
Stymulowanie zmysłu wzroku, analizy i syntezy wzrokowej, pamięci wzrokowej:
- puszczanie światełek na ścianę – lusterko, latarka,
- robienie cieni na ścianie – zwierzątka z dłoni, taniec rąk, podświetlane postacie,
- zabawy zwierzątkami pluszowymi, gumowymi, wskazywanie na ilustracjach – odgłosy zwierząt – miauczenie, szczekanie, kląskanie, ziajanie…
- darcie gazet, skrawków papieru na śnieg, deszcz,
- zabawy suszarką – zdmuchiwanie kawałków papieru, chusteczek higienicznych, piórek pasków bibułki z komentarzem słownym,
- dobieranie obrazków do pary,
- wyszukiwanie elementów na obrazkach tematycznych – owoce, warzywa, pory roku, zwierzęta…,
- dobieranie obrazków do znanych przedmiotów lub przedmiotów do obrazków,
- nazywanie, wskazywanie figur geometrycznych – koło, kwadrat, trójkąt,
- segregowanie przedmiotów według określonej cechy – kolor, wielkość, kształt,
- składanie obrazków z 2,3 części po pokazie i samodzielnie,
- podejmowanie prób układania puzzli 2,4,6 elementowych,
- układanie piramidki według wielkości kółek,
- wkładanie 2,3,4 elementów mieszczących się jeden w drugim od najmniejszego lub największego,
- dobieranie takich samych kolorów, nazywanie ich – kolory podstawowe – niebieski jak niebo, czerwony jak serce, żółty jak słonko, zielony jak trawka,
- dobieranie przedmiotów zgodnie z przeznaczeniem – szczotka – grzebień, łyżka – widelec, buty – skarpety…
- tworzenie zbiorów przedmiotów, uogólnianie – ubrania, warzywa, owoce,
Stymulowanie zmysłu słuchu, analizy i syntezy słuchowej, pamięci słuchowej:
- zabawy garnkami, pokrywkami… tworzenie różnych dźwięków – uderzanie łyżką w garnek, pokrywkę…
- uderzanie pałeczką w przedmioty z różnego materiału – metalowe, plastikowe, szklane,
- zachęcanie dziecka do naśladownictwa,
- zabawa „ Co słyszysz?” – odgadywanie dźwięków z otoczenia np.:szum prysznica, spłuczka, otwieranie drzwi, pukanie do drzwi, gwizd czajnika…
- uderzanie pałeczką w szklankę, klocek drewniany, puszkę metalową – zgadywanie,
- zabawy instrumentami perkusyjnymi – bębenek, tamburyn, grzechotka, trójkąt odgadywanie ich dźwięków,
- tworzenie dźwięków cichych – głośnych, wysokich – niskich, długich – krótkich,
- zabawy zabawkami dźwiękowymi – grzechotki, pozytywki, książeczki…
- tworzenie różnych dźwięków przy pomocy samodzielnie wykonanych „instrumentów” -wsypywanie różnych materiałów ( kasza, ryż, fasola, guziki…) do różnych plastikowych pojemników, zamykanych szczelnie np: po lekarstwach, zabawy z tymi „ instrumentami”.
- zachęcanie dziecka do naśladowania różnych dźwięków, rytmów, wydawanych lub tworzonych przez dorosłych – sylaby, piski, krzyki, różne proste rytmy,
- na znaną dziecku melodię np: kołysanki, śpiewanie różnych sylab- la, la, lu, lu, ma, ma,
- słuchanie piosenek, wierszyków, bajek, rozmowy na ich podstawie,
- nauka prostych rymowanek, wierszyków, piosenek,
- zabawy przy piosenkach, krótkich wierszykach – rytmizacja, wyklaskiwanie, opowieści ruchowe,
- rozmowy na temat oglądanych, czytanych książeczek, bajek, wzbogacanie słownictwa, wiadomości,
- powiadanie na dobranoc dziecku bajki o nim samym, używając jego imienia i opisując codzienne czynności dziecka.
Stymulowanie zmysłu smaku, węchu:
- zaznajamianie dziecka z różnymi smakami: słodki, kwaśny, gorzki, słony, pikantny…,
- wąchanie różnych znanych produktów o specyficznym zapachu, nazywanie ich – jabłko,pomarańcza, cebula, czosnek…
- wąchanie produktów spożywczych, kremów, perfum, zepsutych produktów z komentarzem,
Rozwijanie motoryki małej:
- otwieranie, zamykanie różnych pojemników, butelek plastikowych ( po kremach,napojach, jogurtach…), po pokazie,
- odpinanie, zapinanie guzików, zamków błyskawicznych, rzepów, nap…
- zbieranie różnych przedmiotów ze stolika od dużych po drobne, do miseczki, kubeczka,
- przelewanie łyżką plastikową wody z miseczki do miseczki lub do kubka,
- kulanie, rzucanie, łapanie piłki,
- zbieranie do wiaderka, pudełka zabawek,
- rzucanie z odległości do wiaderka piłeczek, woreczków,
- podrzucanie delikatnej chustki, szalika, kawałka materiału do góry, balonu łapanie razem z dzieckiem, zachęcanie do podejmowania samodzielnych prób.
- otwieranie, zamykanie różnych pudełek z wiekiem, dobrze jeżeli są z różnych materiałów. Wkładanie do pudełka niespodzianki – chrupki, kulek owsianych aby zachęcić dziecko do otwierania,
- nakładanie klocków na bolce,
- wodzenie palcem po kształtach – koła, linie proste, faliste – próby samodzielnego naśladowania ruchów,
- zamalowywanie prostych kształtów, postaci,
- uzupełnianie brakujących elementów postaci ludzkiej, misia, kotka…- oczy, usta, nos, uszy, włosy, palce,
- nawlekanie na sznureczek dużych korali, makaronu,
- podjęcie prób wycinania, początkowo nożyczkami dla niepełnosprawnych dzieci,
- malowanie farbami na dużych powierzchniach – palcem, dziesięcioma palcami – bazgroty,koła, linie faliste, proste, zamalowywanie,
- lepienie z ciasta, ciastoliny, plasteliny dowolnych kształtów, toczenie wałeczków, kulek…
Rozwijanie motoryki dużej:
- zabawy metodą Weroniki Sherborne,
- zabawy ruchowe w różnych pozycjach” na siedząco, na czworaka, podejmowanie prób w pozycji wyprostowanej,
- ruch przy rymowankach, wierszykach, piosenkach,
Rozwijanie myślenia matematycznego:
- przeliczanie elementów w otoczeniu oraz tworzenie zbiorów do przeliczania – kasztany,cukierki, chrupki, korale, klocki…
- zabawy misiem, umieszczanie misia – na, pod, za, przed,
- wkładanie figur geometrycznych w otwory, nazywanie ich,
- porównywanie, określanie wielkości duży - mały, długości długi - krótki, szerokości szeroki - wąski, grubości gruby - chudy,
- porównywanie pojemności, masy – przelewanie wody do różnych pojemników, toczenie kulek, wałeczków.
Samoobsługa:
- wdrażanie do samodzielnego jedzenia, picia,
- podejmowanie prób samodzielnego ubierania niektórych części garderoby,
- samodzielne mycie rąk, wycieranie ręcznikiem,
Socjalizacja:
- stosowanie się do próśb i poleceń osoby dorosłej,
- naśladowanie czynności osoby dorosłej,
- wdrażanie do wyrażania gestami, słowami - radości, miłości,
- powtarzanie zabaw wywołujących radość, śmiech,
- wspólne zabawy z innymi dziećmi, dorosłymi,
- wdrażanie do porządkowania zabawek po zabawie,
- pokazywanie gestem, mówienie – proszę, dziękuję, przepraszam,
- witanie się, żegnanie z dorosłymi i dziećmi,