Polityka ciasteczek Show more

Nasza strona internetowa korzysta z plików cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies, jest równoznaczne z zamieszczaniem ich w Państwa urządzeniu końcowym. W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmian w tym zakresie. Więcej szczegółów można znaleźć w naszej Polityce cookies. Więcej

PROPOZYCJE ZABAW ĆWICZEŃ STYMULUJĄCYCH OGÓLNY ROZWÓJ DZIECKA NA TERENIE DOMU

Stymulowanie zmysłu dotyku:

 

  • masaż poszczególnych części ciała zaczynając od masażu dłoni, masaż kremem, olejkami zapachowymi,
  • zabawy dłońmi, zabawy paluszkowe,
  • dotykanie ciała dziecka materiałami o różnej fakturze,
  • wspólne chodzenie na czworaka po materiałach o różnej fakturze: gumowe podkładki,
  • futerka, jedwabne chustki, wełniane kocyki, frotowe ręczniki, aksamit…
  • podtrzymywanie dziecka i wspólne chodzenie gołymi stopami po materiałach o różnej fakturze, komentowanie „ jaki miły, jaki miękki, zimny, ciepły,
  • zabawy woreczkami z różnym tworzywem w środku – groch, kasza jęczmienna, fasola,kasza manna, styropian…
  • mycie różnymi materiałami – gąbki, myjki…ważne aby miały różną fakturę od miękkich po szorstkie.
  • kąpiel w lekkim krochmalu…
  • zabawy podczas kąpieli plastikowymi pojemnikami, różnymi zabawkami –gumowymi, plastikowymi, z materiału,
  • oklepywanie ciała dziecka, delikatne szczypanie, pukanie- mały deszczyk, duży…
  • zabawy kaszą, ryżem, kisielem ciepłym, zimnym.

 

Stymulowanie zmysłu wzroku, analizy i syntezy wzrokowej, pamięci wzrokowej:

 

  • puszczanie światełek na ścianę – lusterko, latarka,
  • robienie cieni na ścianie – zwierzątka z dłoni, taniec rąk, podświetlane postacie,
  • zabawy zwierzątkami pluszowymi, gumowymi, wskazywanie na ilustracjach – odgłosy zwierząt – miauczenie, szczekanie, kląskanie, ziajanie…
  • darcie gazet, skrawków papieru na śnieg, deszcz,
  • zabawy suszarką – zdmuchiwanie kawałków papieru, chusteczek higienicznych, piórek pasków bibułki z komentarzem słownym,
  • dobieranie obrazków do pary,
  • wyszukiwanie elementów na obrazkach tematycznych – owoce, warzywa, pory roku, zwierzęta…,
  • dobieranie obrazków do znanych przedmiotów lub przedmiotów do obrazków,
  • nazywanie, wskazywanie figur geometrycznych – koło, kwadrat, trójkąt,
  • segregowanie przedmiotów według określonej cechy – kolor, wielkość, kształt,
  • składanie obrazków z 2,3 części po pokazie i samodzielnie,
  • podejmowanie prób układania puzzli 2,4,6 elementowych,
  • układanie piramidki według wielkości kółek,
  • wkładanie 2,3,4 elementów mieszczących się jeden w drugim od najmniejszego lub największego,
  • dobieranie takich samych kolorów, nazywanie ich – kolory podstawowe – niebieski jak niebo, czerwony jak serce, żółty jak słonko, zielony jak trawka,
  • dobieranie przedmiotów zgodnie z przeznaczeniem – szczotka – grzebień, łyżka – widelec, buty – skarpety…
  • tworzenie zbiorów przedmiotów, uogólnianie – ubrania, warzywa, owoce,

 

Stymulowanie zmysłu słuchu, analizy i syntezy słuchowej, pamięci słuchowej:

 

  •  zabawy garnkami, pokrywkami… tworzenie różnych dźwięków – uderzanie łyżką w garnek, pokrywkę…
  • uderzanie pałeczką w przedmioty z różnego materiału – metalowe, plastikowe, szklane,
  • zachęcanie dziecka do naśladownictwa,
  • zabawa „ Co słyszysz?” – odgadywanie dźwięków z otoczenia np.:szum prysznica, spłuczka, otwieranie drzwi, pukanie do drzwi, gwizd czajnika…
  • uderzanie pałeczką w szklankę, klocek drewniany, puszkę metalową – zgadywanie,
  • zabawy instrumentami perkusyjnymi – bębenek, tamburyn, grzechotka, trójkąt odgadywanie ich dźwięków,
  • tworzenie dźwięków cichych – głośnych, wysokich – niskich, długich – krótkich,
  • zabawy zabawkami dźwiękowymi – grzechotki, pozytywki, książeczki…
  • tworzenie różnych dźwięków przy pomocy samodzielnie wykonanych „instrumentów” -wsypywanie różnych materiałów ( kasza, ryż, fasola, guziki…) do różnych plastikowych pojemników, zamykanych szczelnie np: po lekarstwach, zabawy z tymi „ instrumentami”.
  • zachęcanie dziecka do naśladowania różnych dźwięków, rytmów, wydawanych lub tworzonych przez dorosłych – sylaby, piski, krzyki, różne proste rytmy,
  • na znaną dziecku melodię np: kołysanki, śpiewanie różnych sylab- la, la, lu, lu, ma, ma,
  • słuchanie piosenek, wierszyków, bajek, rozmowy na ich podstawie,
  • nauka prostych rymowanek, wierszyków, piosenek,
  • zabawy przy piosenkach, krótkich wierszykach – rytmizacja, wyklaskiwanie, opowieści ruchowe,
  • rozmowy na temat oglądanych, czytanych książeczek, bajek, wzbogacanie słownictwa, wiadomości,
  • powiadanie na dobranoc dziecku bajki o nim samym, używając jego imienia i opisując codzienne czynności dziecka.

 

Stymulowanie zmysłu smaku, węchu:

  •  zaznajamianie dziecka z różnymi smakami: słodki, kwaśny, gorzki, słony, pikantny…,
  • wąchanie różnych znanych produktów o specyficznym zapachu, nazywanie ich – jabłko,pomarańcza, cebula, czosnek…
  • wąchanie produktów spożywczych, kremów, perfum, zepsutych produktów z komentarzem,

 

Rozwijanie motoryki małej:

 

  • otwieranie, zamykanie różnych pojemników, butelek plastikowych ( po kremach,napojach, jogurtach…), po pokazie,
  • odpinanie, zapinanie guzików, zamków błyskawicznych, rzepów, nap…
  • zbieranie różnych przedmiotów ze stolika od dużych po drobne, do miseczki, kubeczka,
  • przelewanie łyżką plastikową wody z miseczki do miseczki lub do kubka,
  • kulanie, rzucanie, łapanie piłki,
  • zbieranie do wiaderka, pudełka zabawek,
  • rzucanie z odległości do wiaderka piłeczek, woreczków,
  • podrzucanie delikatnej chustki, szalika, kawałka materiału do góry, balonu łapanie razem z dzieckiem, zachęcanie do podejmowania samodzielnych prób.
  • otwieranie, zamykanie różnych pudełek z wiekiem, dobrze jeżeli są z różnych materiałów. Wkładanie do pudełka niespodzianki – chrupki, kulek owsianych aby zachęcić dziecko do otwierania,
  • nakładanie klocków na bolce,
  • wodzenie palcem po kształtach – koła, linie proste, faliste – próby samodzielnego naśladowania ruchów,
  • zamalowywanie prostych kształtów, postaci,
  • uzupełnianie brakujących elementów postaci ludzkiej, misia, kotka…- oczy, usta, nos, uszy, włosy, palce,
  • nawlekanie na sznureczek dużych korali, makaronu,
  • podjęcie prób wycinania, początkowo nożyczkami dla niepełnosprawnych dzieci,
  • malowanie farbami na dużych powierzchniach – palcem, dziesięcioma palcami – bazgroty,koła, linie faliste, proste, zamalowywanie,
  • lepienie z ciasta, ciastoliny, plasteliny dowolnych kształtów, toczenie wałeczków, kulek…

Rozwijanie motoryki dużej:

 

  •  zabawy metodą Weroniki Sherborne,
  • zabawy ruchowe w różnych pozycjach” na siedząco, na czworaka, podejmowanie prób w pozycji wyprostowanej,
  • ruch przy rymowankach, wierszykach, piosenkach,

 

Rozwijanie myślenia matematycznego:

 

  • przeliczanie elementów w otoczeniu oraz tworzenie zbiorów do przeliczania – kasztany,cukierki, chrupki, korale, klocki…
  • zabawy misiem, umieszczanie misia – na, pod, za, przed,
  • wkładanie figur geometrycznych w otwory, nazywanie ich,
  • porównywanie, określanie wielkości duży - mały, długości długi - krótki, szerokości szeroki - wąski, grubości gruby - chudy,
  • porównywanie pojemności, masy – przelewanie wody do różnych pojemników, toczenie kulek, wałeczków.

 

Samoobsługa:

 

  • wdrażanie do samodzielnego jedzenia, picia,
  • podejmowanie prób samodzielnego ubierania niektórych części garderoby,
  • samodzielne mycie rąk, wycieranie ręcznikiem,

Socjalizacja:

 

  • stosowanie się do próśb i poleceń osoby dorosłej,
  • naśladowanie czynności osoby dorosłej,
  • wdrażanie do wyrażania gestami, słowami - radości, miłości,
  • powtarzanie zabaw wywołujących radość, śmiech,
  • wspólne zabawy z innymi dziećmi, dorosłymi,
  • wdrażanie do porządkowania zabawek po zabawie,
  • pokazywanie gestem, mówienie – proszę, dziękuję, przepraszam,
  • witanie się, żegnanie z dorosłymi i dziećmi,