PROPOZYCJE ZABAW STYMULUJACYCH ROZWÓJ MAŁEGO DZIECKA W DOMU
Stymulowanie zmysłu dotyku:
-
masaż pleców dziecka przez ubranie z komentarzem słownym, rymowankami, piosenkami,
-
masaż poszczególnych części ciała dziecka przez ubranie,
-
głaskanie pleców dziecka przez koc którym jest otulone,
-
głaskanie rąk, nóg, brzuszka dziecka przez koc,
-
opukiwanie przez koc kolejno pleców, nóg, rąk, brzuszka dziecka,
-
ugniatanie kolejno części ciała dziecka przez koc,
-
głaskanie, opukiwanie, delikatne szczypanie po gołym ciele dziecka – nogi, ręce, plecy, brzuszek z komentarzem słownym „mały deszczyk, duży deszczyk, świeci słoneczko (ruchy koliste), .…
-
ugniatanie gołych części ciała dziecka,
-
dotykanie, masowanie ciała dziecka materiałami o różnej fakturze (zwracać uwagę, aby materiały do stymulacji dotykowej nie były zbyt chłodne),
-
kładzenie dziecka na materiałach o różnej fakturze: gumowe podkładki ( nagrzane),
futerka, jedwabne chustki, wełniane kocyki, frotowe ręczniki, aksamit… ,
komentowanie „ jaki miły, jaki miękki, ciepły, chłodny…
-
masaż poszczególnych części ciała zaczynając od masażu dłoni - masaż kremem, olejkami zapachowymi,
-
masaż w wodzie materiałami o różnej fakturze - miękkiej, szorstkiej, gładkiej - frotka,
gąbka, jedwab…
-
Zabawy wodą podczas kąpieli, przelewanie na rączki, nóżki, brzuszek, plecy...
-
Zabawy mokrymi, gumowymi, plastikowymi zabawkami, delikatne chlapanie wodą…
-
zabawy ciepłym kisielem, moczenie nóżek, rączek,
-
kąpiele w delikatnym krochmalu,
Dotykamy po kolei wszystkie paluszki prawej, potem lewej rączki z rymowanką:
„ Ten pierwszy to dziadziuś, a obok babunia.
Największy to tatuś a obok mamunia.
A to jest dziecinka mała, tra,.la,.la,.la, tra,.la,.la,.la
A to twoja piąstka cała tra,.la,.la, la, tra, la, la, la.”
-
zabawy woreczkami z różnym tworzywem w środku – groch, kasza jęczmienna, fasola, kasza manna, styropian, chwytanie, rzucanie woreczków, wspólne wrzucanie do wiaderka, pudełka,
-
szukanie w zamkniętym pudełku, łatwo otwierającym się, „skarbów” ( wspólnie wkładamy, na początku ulubione chrupki dziecka, zamykamy je i zachęcamy do jego otwierania, potem wkładamy różne przedmioty, zabawki, kasztany, kamyki…
-
zabawy podczas kąpieli plastikowymi pojemnikami, różnymi zabawkami –
gumowymi, plastikowymi, z materiału,
-
zakładanie dziecku na rączki, nóżki bardzo kolorowych frotek aby zainteresować dziecko tymi częściami ciała, aby sięgało do nich, bawiło się rączkami, nóżkami.
Łaskotanie
-
łaskotanie dziecka przy pomocy ulubionej zabawki,
-
łaskotanie dziecka po szyi, raczkach, nogach kolorowymi piórkami, dmuchanie piórek,
-
łaskotanie dziecka delikatnym dmuchaniem przez rurkę,
-
łaskotanie trawką, chusteczką, miękkim pomponem…
-
łaskotanie rękoma przez ubranie po plecach, rękach, nogach, brzuszku,
Stymulowanie zmysłu wzroku, słuchu
-
w ciemnym pokoju puszczanie na ścianę „ zajączków” latarką.
-
robienie cieni na ścianie – zwierzątka z dłoni, taniec rąk, podświetlane postaci
-
wspólne tworzenie różnych dźwięków „odkrywanie świata” ( uważać aby dźwięki nie były zbyt gwałtowne ani zbyt głośne) - uderzanie łyżką w garnek, pokrywkę, szelest papieru, folii, ale też dźwięki z otoczenia – spłukiwanie wody, włączanie światła, pukanie do drzwi, włączanie urządzeń domowych – odkurzacz, sokowirówka....
-
zabawy zabawkami dźwiękowymi – pozytywki, instrumentami perkusyjnymi – bębenek, cymbałki, grzechotki…
-
tworzenie różnych dźwięków przy pomocy samodzielnie wykonanych „instrumentów” - wsypywanie różnych materiałów ( kasza, ryż, fasola, chrupki…) do różnych plastikowych pojemników, zamykanych szczelnie np: po lekarstwach, zabawy z tymi „ instrumentami”, ze śpiewem.
-
na znaną melodię np: kołysanki, śpiewanie różnych sylab- la, la, lu, lu, ma, ma, pa,
wokalizacja różnych odgłosów np: całuski, mlaskanie, prychanie, wdechy i
wydechy…
„Kosi, kosi łapki, „ Kipi kasza, kipi groch,
Pójdziemy do babki. Lepsza kasza niźli groch,
Od babki do taty Bo od grochu boli brzuch
Tam jest pies kudłaty.” A od kaszy człowiek zdrów”
-
owijanie szczebelków łóżeczka kolorowymi szalikami, krawatami, kawałkami materiału, kolorową folią samoprzylepną, w kontrastowych barwach np.: czarno – białe,
-
zawieszanie na poręczach łóżeczka na wysokości wzroku dziecka kolorowych obrazków ze zwierzątkami ( jedno zwierzątko na jednym obrazku), zmienianie obrazków co jakiś czas,
-
zabawy suszarką – delikatne dmuchanie ciepłym strumieniem suszarki na dziecko, na
wiszące zabawki żeby poruszały się, na chusteczkę małą, dużą….
-
wyliczanki z ruchem „ Hop, hop, hop jedzie chłop…
-
gimnastyka – w leżeniu na plecach delikatnie poruszamy ramionkami, nóżkami dziecka w rytm wierszyków:
„ Proszę państwa, oto miś „ Po podwórku chodzą kaczki,
Miś jest bardzo grzeczny dziś. Wszystkie bose nieboraczki,
Chętnie państwu łapę poda. A w dodatku nie odziane,
Nie chce podać? A to szkoda. To są rzeczy niesłychane!”
-
delikatne kołysanie, huśtanie dziecka na rękach.
-
noszenie dziecka przy ciele, w chuście do noszenia dzieci,
-
delikatne huśtanie w chuście, kocyku.
-
przytulając dziecko mówimy do niego ciepłym, wysokim głosem „… kocham
ciebie”, następnie ciepłym, niskim głosem wymawiamy te same słowa, i tak na
zmianę.
„ Paluszek zginam, paluszek prostuję
Paluszkiem ( kotka, pieska, słonko, domek… , zawsze jeden element) wskazuję”
Ruch zginania i prostowania wykonujemy paluszkiem dziecka i
równocześnie wskazujemy z nim odpowiedni element na obrazku,
-
Wskazywanie, najlepiej przed lustrem części ciala dziecka – oczy, uszy, nos, głowa,….
-
opowiadanie na dobranoc dziecku bajki o nim samym, używając jego imienia i opisując codzienne czynności dziecka.
-
śpiewanie dziecku piosenek, kołysanek, puszczanie muzyki o różnym charakterze –
relaksacyjną, poważną, piosenki dziecięce, w różnym rytmie – wolną, skoczną.
„ Dobranoc, słodkie dzieciątko.
Dobranoc, moje kochanie.
Zegar na ścianie tyka
I mówi, że pora na spanie.
Dobranoc, słodkie dzieciątko.
Dobranoc moje kochanie.
Gwiazdki na niebie mrugają.
I mówią, że pora na spanie.
ewentualne napięcia.
-
uczenie dziecka powitania ( cześć, żółwik, przybij piątkę...) i pożegnania (cześć, „pa, pa”...)
Stymulowanie zmysłu smaku, węchu:
-
zaznajamianie dziecka z różnymi smakami: słodki, kwaśny, gorzki, słony, delikatnie
pikantny…,
-
wąchanie różnych znanych produktów o specyficznym zapachu, nazywanie ich – jabłko, pomarańcza, cebula, czosnek…
-
wąchanie kwiatów, produktów spożywczych, kremów, perfum, zepsutych produktów z komentarzem (a psik – przy kwiatach, perfumach, ale ładny, fe brzydki…)
Rozwijanie motoryki małej:
napojach, jogurtach…), po pokazie, wspólnych próbach,
-
zbieranie różnych przedmiotów ze stolika od dużych po drobne, do miseczki, kubeczka, (drobne to tylko jadalne np.: chrupki, płatki),
-
przelewanie łyżką plastikową, kubkiem... wody z miseczki do miseczki lub do większego pojemnika,
-
kulanie, rzucanie, łapanie piłki,
-
zbieranie do wiaderka, pudełka zabawek, piłek, kasztanów….
-
wrzucanie do wiaderka piłeczek, woreczków,
-
podrzucanie delikatnej chustki, szalika, kawałka materiału, balonu do góry łapanie razem z dzieckiem, zachęcanie do podejmowania samodzielnych prób.
-
otwieranie, zamykanie różnych pudełek z wiekiem, dobrze jeżeli są z różnych
materiałów,
-
nakładanie klocków na bolce,
-
wspólne układanie piramidki bez wymagania od dziecka zachowywania kolejności
-
wspólne wodzenie palcem po kształtach – koła ( można połączyć z piosenką: „ Kółko graniaste cztero kanciaste, kółko nam się połamało a my wszyscy bęc”, liniach prostych, falistych,
-
bazgranie po czystej kartce, prostych kształtach (piłka, pomidor, jabłko, miś…), odpowiednie kredki to grube z IKEA które dziecko może trzymać w garści,
-
zabawy ciastem (mąka, woda) gniecenie, rozrywanie, wciskanie paluszków, drobnych
elementów, kasztanów (ochrona dziecka przed braniem do ust),
-
zabawy kaszą, ryżem, próby nabierania rączką, łyżką do miseczki, kubka, różnych
pojemników szczelnie zamykanych np.: po lekarstwach, tworzenie grzechotek ( około
3 kg. w dużej misce, wdrażanie aby nie brało do ust .
Rozwijanie motoryki dużej:
-
zabawy metodą Weroniki Sherborne,
-
zabawy ruchowe w różnych pozycjach” na siedząco, na czworaka, podejmowanie prób w pozycji wyprostowanej,
-
ruch przy rymowankach, wierszykach, piosenkach,
-
wspólny taniec z piosenkami.
Opracowała: mgr Bożena Pielużek