Polityka ciasteczek Show more

Nasza strona internetowa korzysta z plików cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies, jest równoznaczne z zamieszczaniem ich w Państwa urządzeniu końcowym. W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmian w tym zakresie. Więcej szczegółów można znaleźć w naszej Polityce cookies. Więcej

PROPOZYCJE ZABAW STYMULUJACYCH ROZWÓJ MAŁEGO DZIECKA W DOMU

Stymulowanie zmysłu dotyku:

 

  • masaż pleców dziecka przez ubranie z komentarzem słownym, rymowankami, piosenkami,

  • masaż poszczególnych części ciała dziecka przez ubranie,

  • głaskanie pleców dziecka przez koc którym jest otulone,

  • głaskanie rąk, nóg, brzuszka dziecka przez koc,

  • opukiwanie przez koc kolejno pleców, nóg, rąk, brzuszka dziecka,

  • ugniatanie kolejno części ciała dziecka przez koc,

  • głaskanie, opukiwanie, delikatne szczypanie po gołym ciele dziecka – nogi, ręce, plecy, brzuszek z komentarzem słownym „mały deszczyk, duży deszczyk, świeci słoneczko (ruchy koliste), .…

  • ugniatanie gołych części ciała dziecka,

  • dotykanie, masowanie ciała dziecka materiałami o różnej fakturze (zwracać uwagę, aby materiały do stymulacji dotykowej nie były zbyt chłodne),

  • kładzenie dziecka na materiałach o różnej fakturze: gumowe podkładki ( nagrzane),

futerka, jedwabne chustki, wełniane kocyki, frotowe ręczniki, aksamit… ,

komentowanie „ jaki miły, jaki miękki, ciepły, chłodny…

  • masaż poszczególnych części ciała zaczynając od masażu dłoni - masaż kremem, olejkami zapachowymi,

  • masaż w wodzie materiałami o różnej fakturze - miękkiej, szorstkiej, gładkiej - frotka,

gąbka, jedwab…

  • Zabawy wodą podczas kąpieli, przelewanie na rączki, nóżki, brzuszek, plecy...

  • Zabawy mokrymi, gumowymi, plastikowymi zabawkami, delikatne chlapanie wodą…

  • zabawy ciepłym kisielem, moczenie nóżek, rączek,

  • kąpiele w delikatnym krochmalu,

  • zabawy dłońmi typu „ Tu, tu sroczka kaszkę ważyła”….

  • Zabawy paluszkowe np:

Dotykamy po kolei wszystkie paluszki prawej, potem lewej rączki z rymowanką:

„ Ten pierwszy to dziadziuś, a obok babunia.

Największy to tatuś a obok mamunia.

A to jest dziecinka mała, tra,.la,.la,.la, tra,.la,.la,.la

A to twoja piąstka cała tra,.la,.la, la, tra, la, la, la.”

  • zabawy woreczkami z różnym tworzywem w środku – groch, kasza jęczmienna, fasola, kasza manna, styropian, chwytanie, rzucanie woreczków, wspólne wrzucanie do wiaderka, pudełka,

  • szukanie w zamkniętym pudełku, łatwo otwierającym się, „skarbów” ( wspólnie wkładamy, na początku ulubione chrupki dziecka, zamykamy je i zachęcamy do jego otwierania, potem wkładamy różne przedmioty, zabawki, kasztany, kamyki…

  • zabawy podczas kąpieli plastikowymi pojemnikami, różnymi zabawkami –

gumowymi, plastikowymi, z materiału,

  • zakładanie dziecku na rączki, nóżki bardzo kolorowych frotek aby zainteresować dziecko tymi częściami ciała, aby sięgało do nich, bawiło się rączkami, nóżkami.

 

Łaskotanie

 

  • łaskotanie dziecka przy pomocy ulubionej zabawki,

  • łaskotanie dziecka po szyi, raczkach, nogach kolorowymi piórkami, dmuchanie piórek,

  • łaskotanie dziecka delikatnym dmuchaniem przez rurkę,

  • łaskotanie trawką, chusteczką, miękkim pomponem…

  • łaskotanie rękoma przez ubranie po plecach, rękach, nogach, brzuszku,

 

 

Stymulowanie zmysłu wzroku, słuchu

 

  • w ciemnym pokoju puszczanie na ścianę „ zajączków” latarką.

  • robienie cieni na ścianie – zwierzątka z dłoni, taniec rąk, podświetlane postaci

  • wspólne tworzenie różnych dźwięków „odkrywanie świata” ( uważać aby dźwięki nie były zbyt gwałtowne ani zbyt głośne) - uderzanie łyżką w garnek, pokrywkę, szelest papieru, folii, ale też dźwięki z otoczenia – spłukiwanie wody, włączanie światła, pukanie do drzwi, włączanie urządzeń domowych – odkurzacz, sokowirówka....

  • zabawy zabawkami dźwiękowymi – pozytywki, instrumentami perkusyjnymi – bębenek, cymbałki, grzechotki…

  • tworzenie różnych dźwięków przy pomocy samodzielnie wykonanych „instrumentów” - wsypywanie różnych materiałów ( kasza, ryż, fasola, chrupki…) do różnych plastikowych pojemników, zamykanych szczelnie np: po lekarstwach, zabawy z tymi „ instrumentami”, ze śpiewem.

  • na znaną melodię np: kołysanki, śpiewanie różnych sylab- la, la, lu, lu, ma, ma, pa,

wokalizacja różnych odgłosów np: całuski, mlaskanie, prychanie, wdechy i

wydechy…

  • klaskanie rączkami dziecka z wierszykami:

„Kosi, kosi łapki,                                   „ Kipi kasza, kipi groch,

Pójdziemy do babki.                                 Lepsza kasza niźli groch,

Od babki do taty                                      Bo od grochu boli brzuch

Tam jest pies kudłaty.”                            A od kaszy człowiek zdrów

 

  • owijanie szczebelków łóżeczka kolorowymi szalikami, krawatami, kawałkami materiału, kolorową folią samoprzylepną, w kontrastowych barwach np.: czarno – białe,

  • zawieszanie na poręczach łóżeczka na wysokości wzroku dziecka kolorowych obrazków ze zwierzątkami ( jedno zwierzątko na jednym obrazku), zmienianie obrazków co jakiś czas,

  • zabawy suszarką – delikatne dmuchanie ciepłym strumieniem suszarki na dziecko, na

wiszące zabawki żeby poruszały się, na chusteczkę małą, dużą….

  • zabawy „A ku.ku”, „ Idzie kominiarz po drabinie”, „ Idzie rak”....

  • wyliczanki z ruchem „ Hop, hop, hop jedzie chłop…

  • gimnastyka – w leżeniu na plecach delikatnie poruszamy ramionkami, nóżkami dziecka w rytm wierszyków:

„ Proszę państwa, oto miś „ Po podwórku chodzą kaczki,

Miś jest bardzo grzeczny dziś. Wszystkie bose nieboraczki,

Chętnie państwu łapę poda. A w dodatku nie odziane,

Nie chce podać? A to szkoda. To są rzeczy niesłychane!”

 

  • delikatne kołysanie, huśtanie dziecka na rękach.

  • noszenie dziecka przy ciele, w chuście do noszenia dzieci,

  • delikatne huśtanie w chuście, kocyku.

  • przytulając dziecko mówimy do niego ciepłym, wysokim głosem „… kocham

ciebie”, następnie ciepłym, niskim głosem wymawiamy te same słowa, i tak na

zmianę.

  • Zabawy dłońmi np.: „ Tu, tu sroczka kaszkę…”

  • Zabawy paluszkowe np:

 

„ Paluszek zginam, paluszek prostuję

Paluszkiem ( kotka, pieska, słonko, domek… , zawsze jeden element) wskazuję”

 

Ruch zginania i prostowania wykonujemy paluszkiem dziecka i

równocześnie wskazujemy z nim odpowiedni element na obrazku,

 

  • Wskazywanie, najlepiej przed lustrem części ciala dziecka – oczy, uszy, nos, głowa,….

  • opowiadanie na dobranoc dziecku bajki o nim samym, używając jego imienia i opisując codzienne czynności dziecka.

  • śpiewanie dziecku piosenek, kołysanek, puszczanie muzyki o różnym charakterze –

relaksacyjną, poważną, piosenki dziecięce, w różnym rytmie – wolną, skoczną.

  • śpiewanie na dobranoc kołysanek dziecku np: na dowolną melodię

 

„ Dobranoc, słodkie dzieciątko.

Dobranoc, moje kochanie.

Zegar na ścianie tyka

I mówi, że pora na spanie.

 

Dobranoc, słodkie dzieciątko.

Dobranoc moje kochanie.

Gwiazdki na niebie mrugają.

I mówią, że pora na spanie.

 

  • przed snem możemy masować dziecku brzuszek, nóżki, rączki, plecki aby likwidować

ewentualne napięcia.

  • uczenie dziecka powitania ( cześć, żółwik, przybij piątkę...) i pożegnania (cześć, „pa, pa”...)

 

Stymulowanie zmysłu smaku, węchu:

 

  • zaznajamianie dziecka z różnymi smakami: słodki, kwaśny, gorzki, słony, delikatnie

pikantny…,

  • wąchanie różnych znanych produktów o specyficznym zapachu, nazywanie ich – jabłko, pomarańcza, cebula, czosnek…

  • wąchanie kwiatów, produktów spożywczych, kremów, perfum, zepsutych produktów z komentarzem (a psik – przy kwiatach, perfumach, ale ładny, fe brzydki…)

 

Rozwijanie motoryki małej:

 

  • otwieranie, zamykanie różnych pojemników, butelek plastikowych ( po kremach,

napojach, jogurtach…), po pokazie, wspólnych próbach,

  • zbieranie różnych przedmiotów ze stolika od dużych po drobne, do miseczki, kubeczka, (drobne to tylko jadalne np.: chrupki, płatki),

  • przelewanie łyżką plastikową, kubkiem... wody z miseczki do miseczki lub do większego pojemnika,

  • kulanie, rzucanie, łapanie piłki,

  • zbieranie do wiaderka, pudełka zabawek, piłek, kasztanów….

  • wrzucanie do wiaderka piłeczek, woreczków,

  • podrzucanie delikatnej chustki, szalika, kawałka materiału, balonu do góry łapanie razem z dzieckiem, zachęcanie do podejmowania samodzielnych prób.

  • otwieranie, zamykanie różnych pudełek z wiekiem, dobrze jeżeli są z różnych

materiałów,

  • nakładanie klocków na bolce,

  • wspólne układanie piramidki bez wymagania od dziecka zachowywania kolejności

  • wspólne wodzenie palcem po kształtach – koła ( można połączyć z piosenką: „ Kółko graniaste cztero kanciaste, kółko nam się połamało a my wszyscy bęc”, liniach prostych, falistych,

  • bazgranie po czystej kartce, prostych kształtach (piłka, pomidor, jabłko, miś…), odpowiednie kredki to grube z IKEA które dziecko może trzymać w garści,

  • zabawy ciastem (mąka, woda) gniecenie, rozrywanie, wciskanie paluszków, drobnych

elementów, kasztanów (ochrona dziecka przed braniem do ust),

  • zabawy kaszą, ryżem, próby nabierania rączką, łyżką do miseczki, kubka, różnych

pojemników szczelnie zamykanych np.: po lekarstwach, tworzenie grzechotek ( około

3 kg. w dużej misce, wdrażanie aby nie brało do ust .

 

Rozwijanie motoryki dużej:

 

  • zabawy metodą Weroniki Sherborne,

  • zabawy ruchowe w różnych pozycjach” na siedząco, na czworaka, podejmowanie prób w pozycji wyprostowanej,

  • ruch przy rymowankach, wierszykach, piosenkach,

  • wspólny taniec z piosenkami.

Opracowała: mgr Bożena Pielużek