Polityka ciasteczek Show more

Nasza strona internetowa korzysta z plików cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies, jest równoznaczne z zamieszczaniem ich w Państwa urządzeniu końcowym. W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmian w tym zakresie. Więcej szczegółów można znaleźć w naszej Polityce cookies. Więcej

ODRABIANIE LEKCJI BEZ STRESU

ODRABIANIE LEKCJI BEZ STRESU

1. MIEJMY ŚWIADOMOŚĆ CELU.

Odrabianie lekcji jest ważne, ponieważ kształtuje szereg umiejętności ważnych w życiu:

  • wytwarza nawyk uczenia się, utrwalania i porządkowania wiedzy,
  • ćwiczy koncentrację i cierpliwość,
  • uczy planowania, umiejętności gospodarowania czasem, dotrzymywania terminów i samodyscypliny,
  • uczy systematyczności,
  • uczy samodzielności i obowiązkowości.


2. BĄDŹMY PRZYKŁADEM.

Jeśli sami mamy trudność w zaplanowaniu dnia tak, aby wyegzekwować  od dziecka odrabianie lekcji, jeśli ciągle gonią nas nie załatwione sprawy i robimy wszystko na ostatnia chwilę – liczmy się z tym, że dziecko będzie nas naśladować.  Zarówno rodzicom, jak i dzieciom przyda się wypisanie zasad na kartonie i pilnowanie ich przestrzegania:

  • rozpoczęcie odrabiania lekcji bez polecenia
  • odrabianie lekcji we własnym pokoju
  • skończenie pracy w odpowiednim czasie
  • poprawność (staranność wykonania) pracy
  • samodzielne spakowanie plecaka
  • sprzątnięcie biurka po skończeniu pracy, itp.

W kolejnych kolumnach umieszczamy nazwy dni tygodnia lub daty i każdego dnia podsumowujmy pracę wstawiając + lub  - . Zanim tabelka wypełni się samymi plusami może minąć trochę czasu, ale z czasem może w ogóle nie być potrzebna!

3. ZAKRES UDZIELANEJ POMOCY.

Łatwiej jest nam rodzicom wykonać coś za dziecko niż mozolnie tłumaczyć lub zachęcać do samodzielnego wysiłku. Jednak praca domowa jest zadawana dziecku, nie rodzicom! Oczywiście nie odcinamy się od tego, co dziecko robi. Rodzic powinien być uważnym obserwatorem i przewodnikiem, ale cały ciężar pracy powinno dźwigać samo dziecko.

4. MIEJSCE PRACY.
Miejsce pracy powinno być: jasne, ale bez możliwości wyglądania przez okno: dostosowane do wzrostu dziecka (żeby się nie garbiło, a ręka od nadgarstka do łokcia leżała na stole); być uporządkowane, bez zbędnych przedmiotów; zorganizowane tak, aby to, co jest niezbędne było łatwo dostępne (ołówki, kredki, kalkulator, słowniki, itp.).

5. PORA.

Wybór właściwej pory jest bardzo ważny. Jeśli jest to zawsze ten sam moment, dziecku jest o wiele łatwiej, zwłaszcza jeśli wie, że od tego nie ma odwołania. Dobrze jest to z góry ustalić. Wskazane pory to: pół godziny po powrocie ze szkoły, pół godziny po obiedzie, nigdy po godzinie 20. Jednak w każdej rodzinie może to być inna pora, gdyż jest to zależne od wielu czynników (powrotu ze szkoły i z innych zajęć, działalności rodziców, itp.). Warto pamiętać, że dzieci bardzo motywuje do pracy perspektywa wyjścia na podwórko. Natomiast znacznie gorzej dziecko koncentruje się, gdy odrabia lekcje po emocjonującej zabawie z rówieśnikami.

6. CO JEST ZADANE?

Gdy naszym dzieciom zdarza się zapomnieć, co było zadana, uczmy je korzystania z notesu czy brudnopisu. Dziecko może też narysować wymyślony przez siebie znaczek na stronie w książce czy ćwiczeniach. Jeśli mimo to zdarza się zapominanie, warto o tym porozmawiać z nauczycielem i poprosić o pomoc. Można założyć  notesik, w którym dziecko zapisuje polecenia, a nauczyciel sprawdza, czy zrobiło to poprawnie. Wymaga to współpracy z nauczycielem i większej kontroli dziecka, ale czasem jest to jedyny sposób na dziecko z zaburzeniami uwagi lub „zapominalskie”.
 
7. INNE WSKAZANIA.
W niektórych domach rodzice wymagają od dziecka solidnego przestrzegania kontraktu. Może on wyglądać następująco:
            KONTRAKT SZKOLNO-RODZINNY:

  • W czasie nauki oglądanie telewizji czy słuchanie muzyki jest zabronione
  • Koledzy mogą przyjść tylko wtedy, gdy lekcje są już odrobione
  • Po pracy wszystkie przybory i inne materiały wracają dokładnie na swoje miejsce
  • Po pracy dziecko pakuje tornister na następny dzień
  • Nie wolno dziecka odrywać od pracy!

Opracowała Ewa Raciborska