Polityka ciasteczek Show more

Nasza strona internetowa korzysta z plików cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies, jest równoznaczne z zamieszczaniem ich w Państwa urządzeniu końcowym. W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmian w tym zakresie. Więcej szczegółów można znaleźć w naszej Polityce cookies. Więcej

PROPOZYCJE ZABAW STYMULUJACYCH ROZWÓJ MAŁEGO DZIECKA W DOMU

 

Świat wokół dziecka powinien być w żywych, zdecydowanych kolorach, w jasno – ciemne paski, kratki, szachownice. Matka powinna mieć mocny makijaż, ciemne włosy aby uwidaczniała się w tle.

Butelkę z piciem owijamy kontrastowymi kolorami np.: czarny, jaskrawo czerwony, w biało- czarne paski. Ubranka, zabawki dziecka w mocnych, zdecydowanych barwach. Nasze twarze, zabawki podświetlamy dodatkowym światłem. Można zakładać na rączki dziecka kolorowe frotki, delikatne bransoletki a na stopy kolorowe skarpetki.

 

Dużo uwagi poświęcić na bezpośredni kontakt z ciałem dziecka:

- Noszenie dziecka w chuście przy ciele ( za zgodą lekarza),

- Delikatne huśtanie w chuście, kocyku.

- Masaż poszczególnych części ciała zaczynając od masażu dłoni, masaż kremem, olejkami

zapachowymi,

- Zabawy dłońmi np.: „ Tu, tu sroczka kaszkę…”

- Zabawy paluszkowe np:

„ Ten pierwszy to dziadziuś, a obok babunia.

Największy to tatuś a obok mamunia.

A to jest dziecinka mała, tra,.la,.la,.la, tra,.la,.la,.la

A to twoja piąstka cała tra,.la,.la, la, tra, la, la, la.”

- Dotykanie ciała dziecka materiałami o różnej fakturze (zwracać uwagę, aby materiały do

stymulacji dotykowej nie były zbyt chłodne),

- Kładzenie dziecka na materiałach o różnej fakturze: gumowe podkładki ( nagrzane),

futerka, jedwabne chustki, wełniane kocyki, frotowe ręczniki, aksamit… , komentowanie

„ jaki miły, jaki miękki, ciepły,…

- Mycie różnymi materiałami – gąbki, myjki…

- Zabawy wodą podczas kąpieli, przelewanie na rączki, nóżki, brzuszek, plecy,

- Zabawy mokrymi, gumowymi, plastikowymi zabawkami, delikatne chlapanie wodą…

- Zabawy ciepłym kisielem, moczenie nóżek, rączek,

- Kąpiele w wanience w delikatnym krochmalu,

- Głaskanie całego ciała zaczynając od nóg aż do głowy i na dół.

- Oklepywanie ciała dziecka, delikatne szczypanie, pukanie z komentarzem słownym –

mały deszczyk, duży deszczyk, świeci słoneczko – ruchy koliste.…

- W ciemnym pokoju puszczanie na ścianę „ zajączków” latarką.

- Robienie cieni na ścianie – zwierzątka z dłoni, taniec rąk, podświetlane postacie.

- Tworzenie różnych dźwięków ( uważać aby dźwięki nie były zbyt gwałtowne ani

zbyt głośne) - uderzanie łyżką w garnek, pokrywkę, szelest papieru, folii,

- Zabawy zabawkami dźwiękowymi – pozytywki, instrumentami perkusyjnymi – bębenek,

cymbałki, grzechotki…

- Tworzenie różnych dźwięków przy pomocy samodzielnie wykonanych „instrumentów” -

wsypywanie różnych materiałów ( kasza, ryż, fasola, chrupki…) do różnych plastikowych

pojemników, zamykanych szczelnie np: po lekarstwach, zabawy z tymi „ instrumentami”,

ze śpiewem.

- Na znaną melodię np: kołysanki, śpiewanie różnych sylab- la, la, lu, lu, ma, ma, pa,

wokalizacja różnych odgłosów np: całuski, mlaskanie, prychanie, wdechy i wydechy…

- Klaskanie rączkami dziecka z wierszykami:

„Kosi, kosi łapki, „ Kipi kasza, kipi groch,

Pójdziemy do babki. Lepsza kasza niźli groch,

Od babki do taty Bo od grochu boli brzuch

Tam jest pies kudłaty.” A od kaszy człowiek zdrów”

- Zawieszanie na wysokości dłoni i wzroku dziecka zabawek o różnej fakturze aby wyzwolić

jego aktywność dotykową i wzrokową - „Little Room” („Mały pokoik”).

- Przesuwanie przed oczyma dziecka kolorowymi, dźwiękowymi zabawkami aby

mobilizować je do wodzenia wzrokiem, obrotów główką.

- Owijanie szczebelków łóżeczka kolorowymi szalikami, krawatami, kawałkami materiału,

kolorowej folii samoprzylepnej…

- Zawieszanie na poręczach łóżeczka na wysokości wzroku dziecka kolorowych obrazków ze

zwierzątkami ( jedno zwierzątko na jednym obrazku), zmienianie obrazków co jakiś czas.

- Zabawy suszarką – delikatne dmuchanie ciepłym strumieniem suszarki na dziecko, na

wiszące zabawki żeby poruszały się.

- Wyliczanki z ruchem „ Hop, hop, hop jedzie chłop…

- Gimnastyka – w leżeniu na plecach delikatnie poruszamy ramionkami, nóżkami dziecka w

rytm wierszyków:

„ Proszę państwa, oto miś „ Po podwórku chodzą kaczki,

Miś jest bardzo grzeczny dziś. Wszystkie bose nieboraczki,

Chętnie państwu łapę poda. A w dodatku nie odziane,

Nie chce podać? A to szkoda. To są rzeczy niesłychane!”

- Delikatne kołysanie, huśtanie dziecka na rękach.

- Przytulając dziecko mówimy do niego ciepłym , wysokim głosem „Zosiu kocham ciebie”,

następnie ciepłym, niskim głosem wymawiamy te same słowa - i tak na zmianę.

- Opowiadanie na dobranoc dziecku bajki o nim samym, używając jego imienia i opisując

codzienne czynności dziecka.

- Śpiewanie dziecku piosenek, kołysanek, puszczanie muzyki o różnym charakterze –

relaksacyjną, poważną, piosenki dziecięce, w różnym rytmie – wolną, skoczną.

- Śpiewanie na dobranoc kołysanek dziecku np: na dowolną melodię

„ Dobranoc, słodkie dzieciątko.

Dobranoc, moje kochanie.

Zegar na ścianie tyka

I mówi, że pora na spanie.

 

Dobranoc, słodkie dzieciątko.

Dobranoc moje kochanie.

Gwiazdki na niebie mrugają.

I mówią, że pora na spanie.

 

- Przed snem możemy masować dziecku brzuszek, nóżki, rączki, plecki aby likwidować

ewentualne napięcia.

 

 Opracowała mgr Bożena Pielużek