PROPOZYCJE ZABAW STYMULUJACYCH ROZWÓJ MAŁEGO DZIECKA W DOMU
Świat wokół dziecka powinien być w żywych, zdecydowanych kolorach, w jasno – ciemne paski, kratki, szachownice. Matka powinna mieć mocny makijaż, ciemne włosy aby uwidaczniała się w tle.
Butelkę z piciem owijamy kontrastowymi kolorami np.: czarny, jaskrawo czerwony, w biało- czarne paski. Ubranka, zabawki dziecka w mocnych, zdecydowanych barwach. Nasze twarze, zabawki podświetlamy dodatkowym światłem. Można zakładać na rączki dziecka kolorowe frotki, delikatne bransoletki a na stopy kolorowe skarpetki.
Dużo uwagi poświęcić na bezpośredni kontakt z ciałem dziecka:
- Noszenie dziecka w chuście przy ciele ( za zgodą lekarza),
- Delikatne huśtanie w chuście, kocyku.
- Masaż poszczególnych części ciała zaczynając od masażu dłoni, masaż kremem, olejkami
zapachowymi,
- Zabawy dłońmi np.: „ Tu, tu sroczka kaszkę…”
- Zabawy paluszkowe np:
„ Ten pierwszy to dziadziuś, a obok babunia.
Największy to tatuś a obok mamunia.
A to jest dziecinka mała, tra,.la,.la,.la, tra,.la,.la,.la
A to twoja piąstka cała tra,.la,.la, la, tra, la, la, la.”
- Dotykanie ciała dziecka materiałami o różnej fakturze (zwracać uwagę, aby materiały do
stymulacji dotykowej nie były zbyt chłodne),
- Kładzenie dziecka na materiałach o różnej fakturze: gumowe podkładki ( nagrzane),
futerka, jedwabne chustki, wełniane kocyki, frotowe ręczniki, aksamit… , komentowanie
„ jaki miły, jaki miękki, ciepły,…
- Mycie różnymi materiałami – gąbki, myjki…
- Zabawy wodą podczas kąpieli, przelewanie na rączki, nóżki, brzuszek, plecy,
- Zabawy mokrymi, gumowymi, plastikowymi zabawkami, delikatne chlapanie wodą…
- Zabawy ciepłym kisielem, moczenie nóżek, rączek,
- Kąpiele w wanience w delikatnym krochmalu,
- Głaskanie całego ciała zaczynając od nóg aż do głowy i na dół.
- Oklepywanie ciała dziecka, delikatne szczypanie, pukanie z komentarzem słownym –
mały deszczyk, duży deszczyk, świeci słoneczko – ruchy koliste.…
- W ciemnym pokoju puszczanie na ścianę „ zajączków” latarką.
- Robienie cieni na ścianie – zwierzątka z dłoni, taniec rąk, podświetlane postacie.
- Tworzenie różnych dźwięków ( uważać aby dźwięki nie były zbyt gwałtowne ani
zbyt głośne) - uderzanie łyżką w garnek, pokrywkę, szelest papieru, folii,
- Zabawy zabawkami dźwiękowymi – pozytywki, instrumentami perkusyjnymi – bębenek,
cymbałki, grzechotki…
- Tworzenie różnych dźwięków przy pomocy samodzielnie wykonanych „instrumentów” -
wsypywanie różnych materiałów ( kasza, ryż, fasola, chrupki…) do różnych plastikowych
pojemników, zamykanych szczelnie np: po lekarstwach, zabawy z tymi „ instrumentami”,
ze śpiewem.
- Na znaną melodię np: kołysanki, śpiewanie różnych sylab- la, la, lu, lu, ma, ma, pa,
wokalizacja różnych odgłosów np: całuski, mlaskanie, prychanie, wdechy i wydechy…
- Klaskanie rączkami dziecka z wierszykami:
„Kosi, kosi łapki, „ Kipi kasza, kipi groch,
Pójdziemy do babki. Lepsza kasza niźli groch,
Od babki do taty Bo od grochu boli brzuch
Tam jest pies kudłaty.” A od kaszy człowiek zdrów”
- Zawieszanie na wysokości dłoni i wzroku dziecka zabawek o różnej fakturze aby wyzwolić
jego aktywność dotykową i wzrokową - „Little Room” („Mały pokoik”).
- Przesuwanie przed oczyma dziecka kolorowymi, dźwiękowymi zabawkami aby
mobilizować je do wodzenia wzrokiem, obrotów główką.
- Owijanie szczebelków łóżeczka kolorowymi szalikami, krawatami, kawałkami materiału,
kolorowej folii samoprzylepnej…
- Zawieszanie na poręczach łóżeczka na wysokości wzroku dziecka kolorowych obrazków ze
zwierzątkami ( jedno zwierzątko na jednym obrazku), zmienianie obrazków co jakiś czas.
- Zabawy suszarką – delikatne dmuchanie ciepłym strumieniem suszarki na dziecko, na
wiszące zabawki żeby poruszały się.
- Wyliczanki z ruchem „ Hop, hop, hop jedzie chłop…
- Gimnastyka – w leżeniu na plecach delikatnie poruszamy ramionkami, nóżkami dziecka w
rytm wierszyków:
„ Proszę państwa, oto miś „ Po podwórku chodzą kaczki,
Miś jest bardzo grzeczny dziś. Wszystkie bose nieboraczki,
Chętnie państwu łapę poda. A w dodatku nie odziane,
Nie chce podać? A to szkoda. To są rzeczy niesłychane!”
- Delikatne kołysanie, huśtanie dziecka na rękach.
- Przytulając dziecko mówimy do niego ciepłym , wysokim głosem „Zosiu kocham ciebie”,
następnie ciepłym, niskim głosem wymawiamy te same słowa - i tak na zmianę.
- Opowiadanie na dobranoc dziecku bajki o nim samym, używając jego imienia i opisując
codzienne czynności dziecka.
- Śpiewanie dziecku piosenek, kołysanek, puszczanie muzyki o różnym charakterze –
relaksacyjną, poważną, piosenki dziecięce, w różnym rytmie – wolną, skoczną.
- Śpiewanie na dobranoc kołysanek dziecku np: na dowolną melodię
„ Dobranoc, słodkie dzieciątko.
Dobranoc, moje kochanie.
Zegar na ścianie tyka
I mówi, że pora na spanie.
Dobranoc, słodkie dzieciątko.
Dobranoc moje kochanie.
Gwiazdki na niebie mrugają.
I mówią, że pora na spanie.
- Przed snem możemy masować dziecku brzuszek, nóżki, rączki, plecki aby likwidować
ewentualne napięcia.
Opracowała mgr Bożena Pielużek