Polityka ciasteczek Show more

Nasza strona internetowa korzysta z plików cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies, jest równoznaczne z zamieszczaniem ich w Państwa urządzeniu końcowym. W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmian w tym zakresie. Więcej szczegółów można znaleźć w naszej Polityce cookies. Więcej

OD BUTELKI DO KUBECZKA JAK SKUTECZNIE NAUCZYĆ DZIECKO NOWYCH UMIEJĘTNOŚCI?

BUTELKA

Jeżeli nie możesz karmić piersią lub dziecko nie radzi sobie z ssaniem, nie martw się. Karmienie butelką i odpowiednio dobranym smoczkiem może być równie dobrym doświadczeniem dla rozwoju mowy twojego dziecka. Wokół różnic w karmieniu piersią i butelką narosło wiele niepotrzebnych mitów.

JAKI SMOCZEK?

  • dla wcześniaków mały i dość krótki, dynamiczny, z szeroką podstawą, aby stymulować wargi do ssania

  • dla dziecka z rozszczepem wargi i/lub podniebienia- szeroki, aby zamykał szparę rozszczepową warg lub długi i szeroki, aby zamknąć szparę rozszczepową podniebienia; możesz też dociskać wargi własnym palcem, aby aktywizować ssanie

  • dla dziecka z obniżonym napięciem mięśniowym- silikonowy twardszy, aby mu dostarczać więcej doznań sensorycznych

  • dla dziecka ze wzmożonym napięciem mięśniowym- bardzo miękki

SMOCZKI USPOKAJAJĄCE? UŻYWAĆ CZY NIE?

Jeśli jest to możliwe, to z nich zrezygnuj. Gdy musisz ich używać to zdecyduj się na smoczek dostosowany do rozmiaru twojego dziecka, wcześniak nie może ssać smoczka normalnej wielkości. Na rynku dostępne są małe smoczki dla wcześniaków. Kształt smoczka jest istotny, powinien być anatomiczny.

ŁYŻECZKA

Początkowo dziecko karmimy, ale już po 1 roku życia powinno samodzielnie prowadzić łyżeczkę do buzi. Półtoraroczny, dwuletni maluch radzi sobie już zupełnie dobrze, choć nadal się brudzi. Po drugim roku życia dziecko powinno jeść samodzielnie.

JAK NAUCZYĆ DZIECKO JEŚĆ ŁYŻECZKĄ?

1.Gdy podajesz jedzenie łyżeczką, wkładaj ja prosto, jak do pieca.

2.Połóż łyżeczkę na środku języka.

3.Poczekaj, aż górna warga się na niej zamknie i dopiero wysuń łyżeczkę- dziecko ściągnie górną wargą pokarm z łyżki, jest to jedzenie aktywne.

4. Jeśli malec nie ściąga pokarmu, możesz delikatnie docisnąć łyżeczką język dziecka, wtedy domknie ono wargi a ty wysuń łyżeczkę z buzi.

5.Nie ocieraj łyżeczki o górną wargę, by ściągnąć z niej pokarm. To sygnał dla dziecka, że nie musi domykać warg i ściągać jedzenia!

JAKA ŁYŻECZKA?

Powinna być płaska, aby łatwo było z niej zbierać pokarm, najlepiej prostokątna (początkowo może to być plastikowa szpatułka laryngologiczna), sztywna (zwyczajna metalowa lub plastikowa, a nie miękka silikonowa). Kiedy dziecka ma 8-9 miesięcy i zdało test z łyżeczki, przychodzi pora na rozstanie się z butelką. To ważne, aby nie stymulować już niepotrzebnie ssania. Wówczas będą się mogły rozwinąć nowe umiejętności- gryzienie i żucie, a za nimi gaworzenie i pierwsze słowa. NAJPIERW JEDNAK ZREZYGNUJ Z BUTELKI. Butelka jest dla ciebie wygodniejsza ale:

  • dziecko, pijąc z kubeczka, angażuje wszystkie mięśnie ust, policzków, żuchwy, języka; uczy się precyzji ruchów, regulowania ilości pochłanianego płynu o koordynacji tej nowej techniki z połykaniem i oddychaniem

  • nauka picia z kubeczka to krok milowy w rozwoju funkcji związanych z jedzeniem

  • często wybierasz rozwiązanie pośrednie, kubki niekapki; nie zawsze jest ono korzystne dla dziecka; na spacerze można korzystać z kubka ze słomką, ssanie z bidonu ze słomką doskonali aparat mowy

 

JAK NAUCZYĆ DZIECKO PIĆ Z KUBECZKA?

1.Brzeg kubeczka powinien mieć szeroki rant; kubek powinien być obły i szeroki- pozwala to na odpowiednie ułożenie go na dolnej wardze, umożliwia wysunięcie w jego kierunku języka i górnej wargi dziecka.

2.Kubek przechylamy tylko do chwili, kiedy płyn dociera do brzegu. Dalej dziecko musi sobie radzić samo.

3.Głowa dziecka powinna być lekko pochylona w kierunku klatki piersiowej, możemy podtrzymać żuchwę dziecka, dociskając dno jamy ustnej i stymulować mięśnie policzków dwoma palcami.

JAKI KUBECZEK?

Początkowo najlepiej mały, przezroczysty, z kołnierzem-rantem, na którym dziecko może oprzeć wargę. Do samodzielnego picia (rok, półtora) wybierz kubek szerszy bez uszu, aby nie zwiększać niepotrzebnie napięcia mięśniowego.

 

Opracowanie na podstawie: Teresa Kaczan, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi.