Polityka ciasteczek Show more

Nasza strona internetowa korzysta z plików cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies, jest równoznaczne z zamieszczaniem ich w Państwa urządzeniu końcowym. W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmian w tym zakresie. Więcej szczegółów można znaleźć w naszej Polityce cookies. Więcej

PROPOZYCJE ZABAW, ĆWICZEŃ STYMULUJACYCH ROZWÓJ MAŁEGO DZIECKA W DOMU

 

 

Stymulacja przedsionkowa

 

Bujanie na brzuchu na dużej piłce rehabilitacyjnej (przód i tył, na boki) z głową zwieszoną na dół,

bujanie na piłce na plecach (Uwaga! Niektóre dzieci boją się tej pozycji),

skakanie na piłce Bobath, sadzami dziecko i wykonujemy z nim ruchy podskakiwania,

jazda na deskorolce (przód i tył) w pozycji na brzuchu, na kolanach, w siadzie prostym, na stojąco przytrzymując asekurując dziecko,

turlanie dziecka po różnych powierzchniach (miękkie, szorstkie, gładkie, ciepłe, chłodne),

kołysanie dziecka na plecach osoby będącej w klęku (przód i w tył, na boki) druga osoba asekuruje dziecko (W. Sherborne),

kołysanie na brzuchu, dziecko leży na brzuchu osoby dorosłej siedzącej w siadzie prostym z podparciem jedna ręką z tyłu (W. Sherborne),

podskoki razem z dzieckiem trzymając je pod paszki, przeskoki przez małą przeszkodę w przód i tył, na boki

„Winda” (W Sherborne) dwie osoby trzymają dziecko za rączki i pod paszki i podnoszą je wspólnie do góry i na dół,

huśtawki – bujanie dziecka na różnych huśtawkach,

bujanie w kocyku (W. Sherborne), dziecko kładziemy na kocyku, dwie osoby bujają dziecko trzymając krawędzie kocyka (przód i tył, na boki),

wożenie dziecka leżącego na kocyku, trzymamy za krótszy koniec koca i ciągniemy po podłodze robiąc kółka, spirale,(Uwaga! Jeździmy ostrożnie żeby nie „zgubić” dziecka),

huśtanie w hamaku,

ślizganie się z dzieckiem na zjeżdżalniach, w tym na basenie,

obroty z dzieckiem wokół własnej osi w siadzie trzymając dziecko na kolanach,

obroty wokół osi na stojąco, trzymamy dziecko na rękach,

zabawa „Samolot”, trzymając dziecko pod brzuszek i paszki „jeździmy” z nim na boki, góra, dół…

obroty na krzesełku obrotowym, (Uwaga! Nie więcej niż po 3 obroty w każdą stronę i zmiana),

tory przeszkód – zachęcamy dziecko do pokonywania przeszkód układając na jego drodze poduchy, kocyki, wałki….

„Zegary” ruchy wahadłowe głowy, tułowia na siedząco i stojąco z komentarzem słownym „ Tik, tak…”, „Cyk, cyk…”, „Bim, bam”…

trampolina – podskoki,

basen kulkowy – „pływanie w nim”

 

 

 

Stymulacja dotykowo – proprioceptywna

 

  • „naleśnik” – zawinięcie w koc i uciski wzdłuż ciała,

  • wałkowanie ciała wałkiem (do ciasta) i piłkami,

  • masowanie ciała dwoma, trzema rodzajami gąbek o różnej ostrości podczas kąpieli, co jakiś czas wprowadzamy zmiany,

  • szczotkowanie, różnymi szczotkami i pędzlami dłoni i przedramion,

  • opukiwanie opuszków palców o stół,

  • opukiwanie opuszków palców obu rąk o siebie,

  • ciąganie za sznurek różnych zabawek na kółkach np: wózka, autka,

  • układanie sterty poduszek, kołder, kocy skakanie na nich, kontrolowane upadanie, turlanie, zjeżdżanie…

  • sensoryczny kubełek – napełniamy dużą, plastikową miseczkę makaronem, płatkami kukurydzianymi, kulkami śniadaniowymi, prażoną kukurydzą, wodą, nasionami…(zmieniamy co jakiś czas), chowamy w nich różne drobne przedmioty i prosimy dziecko żeby je znalazło,

  • zabawy kaszą, ryżem – 3 kg. w dużej misce, łyżka, różne pojemniki plastikowe (kubeczki, miseczki), pojemniki po lekarstwach, po kremach z pokrywkami do otwierania i zamykania,

masaże pleców masaż poszczególnych części ciała dziecka przez ubranie,

głaskanie pleców dziecka przez koc którym jest otulone,

głaskanie rąk, nóg, brzuszka dziecka przez koc,

opukiwanie przez koc kolejno pleców, nóg, rąk, brzuszka dziecka,

ugniatanie kolejno części ciała dziecka przez koc,

głaskanie, opukiwanie, delikatne szczypanie po gołym ciele dziecka – nogi, ręce, plecy, brzuszek z komentarzem słownym „mały deszczyk, duży deszczyk, świeci słoneczko (ruchy koliste), idzie kotek, wąż,...

ugniatanie gołych części ciała dziecka,

dotykanie, masowanie ciała dziecka materiałami o różnej fakturze (zwracać uwagę, aby materiały do stymulacji dotykowej nie były zbyt chłodne, zbyt szorstkie),

czworakowanie, wspólne chodzenie (gołymi stópkami) po materiałach o różnej fakturze: gumowe podkładki ( nagrzane), futerka, jedwabne chustki, wełniane kocyki, frotowe ręczniki, aksamit… , komentowanie „ jaki miły, jaki miękki, ciepły, chłodny…

masaż poszczególnych części ciała zaczynając od masażu dłoni - masaż kremem, olejkami zapachowymi,

masaż w wodzie materiałami o różnej fakturze - miękkiej, szorstkiej, gładkiej - frotka,

gąbka, jedwab…

zabawy wodą podczas kąpieli, przelewanie na rączki, nóżki, brzuszek, plecy...

zabawy w przelewanie płynów, przesypywanie ryżu, piasku, makaronu… do pojemników o różnych kształtach i rozmiarach,

zabawy mokrymi, gumowymi, plastikowymi zabawkami, delikatne chlapanie wodą…

zabawa w otrzepywanie się pieska z wody – otrzepujemy każdą kończynę,

zabawy ciepłym kisielem, moczenie nóżek, rączek,

kąpiele w wanience w delikatnym krochmalu,

zabawy w piaskownicy – sypanie piasku na rączki dziecka, wsypywanie rączkami, pojemnikami, łyżką, łopatką do większego naczynia, robienie babek z piasku…,

zabawy dłońmi typu „ Tu, tu sroczka kaszkę ważyła”….

Zabawy paluszkowe np:

„ Ten pierwszy to dziadziuś, a obok babunia.

Największy to tatuś a obok mamunia.

A to jest dziecinka mała, tra,.la,.la,.la, tra,.la,.la,.la

A to twoja piąstka cała tra,.la,.la, la, tra, la, la, la.

zabawy woreczkami z różnym tworzywem w środku – groch, kasza jęczmienna, fasola, kasza manna, styropian, wyjmowanie, chwytanie, rzucanie woreczków na odległość, wspólne wrzucanie do wiaderka, pudełka…

łaskotanie dziecka przy pomocy ulubionej zabawki,

łaskotanie dziecka po szyi, raczkach, nogach kolorowymi piórkami, dmuchanie piórek,

łaskotanie dziecka delikatnym dmuchaniem przez rurkę,

łaskotanie trawką, chusteczką, miękkim pomponem…

łaskotanie dziecka przez ubranie po plecach, rękach, nogach, brzuszku,

zwisanie – dwie osoby trzymają dziecko pod paszki i za kostki od tyłu, następnie delikatnie odwracamy dziecko do góry nogami, trzymamy przez krótką chwilę (Uwaga, niektóre dzieci boją się tej pozycji, wówczas nie stosować),

ściskanie dłońmi piłeczek – twardych, miękkich, o różnej fakturze (gładkich, jeżyków, gąbczastych…)

ciąganie „liny” – ręcznika, szala, paska…

 

Stymulowanie zmysłu wzroku, słuchu

 

w ciemnym pokoju puszczanie na ścianę „ zajączków” latarką.

robienie cieni na ścianie – zwierzątka z dłoni, taniec rąk, podświetlane postaci

tworzenie różnych dźwięków ( uważać aby dźwięki nie były zbyt gwałtowne ani

zbyt głośne) - uderzanie łyżką w garnek, pokrywkę, szelest papieru, folii, ale też

dźwięki z otoczenia – spłuczka, włączanie światła, pukanie do drzwi, odkurzacz....

spacer po mieszkaniu – chodzimy z dzieckiem na rękach i demonstrujemy pary przeciwstawnych czynności – „ zapalamy lampę – gasimy lampę”, „otwieramy drzwi – zamykamy drzwi”, „ wieszamy ręcznik – zdejmujemy ręcznik”,....

zabawa z lusterkiem – przymocowanie nietłukącego się lusterka w łóżeczku dziecka, pukamy w lusterko aby zwrócić na nie uwagę dziecka, pytamy „kto to?” I mówimy imię dziecka,

wspólnie patrząc do lusterka pokazujemy części twarzy dziecka swoim palcem następnie paluszkiem dziecka – „to jest nosek”, „ to jest oczko, jedno oczko, drugie oczko”, uszko, .... można też wskazywać części twarzy dziecka potem swoje,

buziaki pełne miłości – podczas kąpieli, ubierania, rozbierania uprzyjemniamy czas dziecku mówiąc „ kocham twój nosek, nosek, nosek” i całujemy w nosek, „ kocham twój brzuszek, brzuszek, brzuszek” i całujemy w brzuszek...

zabawy z pacynkami, które zakładamy na palce, ręce (w zależności od rodzaju) i poruszając nimi przemawiamy do dziecka, śpiewamy, mówimy krótkie rymowanki, wierszyki....

zakładanie kolorowych korali, szalika na czas karmienia dziecka aby mogło obserwować je i bawić się nimi,

zabawy zabawkami dźwiękowymi – pozytywki, instrumentami perkusyjnymi – bębenek, cymbałki, grzechotki…

tworzenie różnych dźwięków przy pomocy samodzielnie wykonanych „instrumentów” - wsypywanie różnych materiałów ( kasza, ryż, fasola, chrupki…) do różnych plastikowych pojemników, zamykanych szczelnie np: po lekarstwach, zabawy z tymi „ instrumentami”, ze śpiewem.

Zabawy garnkami, pokrywkami – wystukiwanie rytmu łyżką drewnianą

na znaną melodię np: kołysanki, śpiewanie różnych sylab- la, la, lu, lu, ma, ma, pa,

wokalizacja różnych odgłosów np: całuski, mlaskanie, prychanie, wdechy i

wydechy…

  • rytmiczne klaskanie rączkami dziecka z wierszykami:

„Kosi, kosi łapki, „ Kipi kasza, kipi groch,

Pójdziemy do babki. Lepsza kasza niźli groch,

Od babki do taty Bo od grochu boli brzuch

Tam jest pies kudłaty.” A od kaszy człowiek

zdrów”

owijanie szczebelków łóżeczka kolorowymi szalikami, krawatami, kawałkami materiału, kolorową folią samoprzylepną,

zawieszanie na poręczach łóżeczka na wysokości wzroku dziecka kolorowych obrazków ze zwierzątkami, owocami… ( jeden element na jednym obrazku), zmienianie obrazków co jakiś czas, wskazywanie i nazywanie tych zwierząt,

zabawy suszarką – delikatne dmuchanie ciepłym strumieniem suszarki na dziecko, na

wiszące zabawki żeby poruszały się, na chusteczkę małą, dużą

zabawa „A ku.ku”, „Wchodzi kominiarz po drabinie”, „Idzie rak nieborak”,

wyliczanki z ruchem „ Hop, hop, hop jedzie chłop…

gimnastyka – w leżeniu na plecach delikatnie poruszamy nóżkami, rączkami dziecka w rytm wierszyków:

„ Proszę państwa, oto miś „ Po podwórku chodzą kaczki,

Miś jest bardzo grzeczny dziś. Wszystkie bose nieboraczki,

Chętnie państwu łapę poda. A w dodatku nie odziane,

Nie chce podać? A to szkoda. To są rzeczy niesłychane!”

gimnastyka nóżkami z piosenką:

„ Noga lewa, noga prawa Hop, hop, tralala

Gimnastyka to zabawa. Kto paluszki śliczne ma?

Obie nóżki do kółeczka. Hop, hop tralala

Umiem skakać jak piłeczka. Wycałuję wszystkie ja”

przytulając dziecko mówimy do niego ciepłym , wysokim głosem - (imię dziecka)… kocham ciebie”, następnie ciepłym, niskim głosem wymawiamy te same słowa, i tak na zmianę.

opowiadanie na dobranoc dziecku bajki o nim samym, używając jego imienia i opisując codzienne czynności dziecka.

śpiewanie dziecku piosenek, kołysanek, puszczanie muzyki o różnym charakterze –

relaksacyjną, poważną, piosenki dziecięce, w różnym rytmie – wolne, skoczne,

śpiewanie na dobranoc kołysanek dziecku np: na dowolną melodię

„ Dobranoc, słodkie dzieciątko.

Dobranoc, moje kochanie.

Zegar na ścianie tyka

I mówi, że pora na spanie.

 

Dobranoc, słodkie dzieciątko.

Dobranoc moje kochanie.

Gwiazdki na niebie mrugają.

I mówią, że pora na spanie.

przed snem możemy masować dziecku brzuszek, nóżki, rączki, plecki aby likwidować

ewentualne napięcia z piosenką, rymowanką, wierszykiem lub opowieścią dowolną o

dziecku

uczenie dziecka powitania ( „cześć”, żółwik, przybij piątkę...) i pożegnania („cześć”, „pa, pa”...)

ważne jest aby po każdej zabawie nagrodzić dziecko pochwałami, pieszczotami.

 

Stymulowanie sprawności motorycznej

 

  • darcie papieru,

  • zgniatanie kul z gazet, rzuty kulami do celu,

  • kruszenie styropianu,

  • wrzucanie zabawek do kosza,

  • układanie zabawek na wyznaczonym miejscu,

  • segregowanie klocków, warzyw, owoców, obrazków wg. określonych cech,

  • budowanie z klocków wieży, pociągu, mostka…

  • ugniatanie ciasta, plasteliny, modeliny, rozciąganie, próby toczenia wałeczków, wgniatanie otworów palcami,

  • zamalowywanie farbami dużych powierzchni, kształtów kolistych, fal, kresek, kropek...palcem, dziesięcioma palcami,

  • malowanie pędzlem do golenia,

usprawnianie palców poprzez zapinanie guzików, zamków, nap, zatrzasków…

próby otwierania, zamykania słoików, pojemników,

 

Stymulowanie funkcji poznawczych

 

  • szukanie przedmiotów ukrytych w pojemnikach lub pod nimi,

  • próby dobierania obrazków do pary,

  • obserwacja żywych obiektów – ślimaki, biedronki motyle, grzyby, mech… i naturalnych eksponatów - kora, muszelki, kamienie… ich wygląd, naturalne środowisko, ….

wyszukiwanie przedmiotu, warzywa, owocu jak otrzymany wcześniej lub dopasowanie do odpowiedniego obrazka, wskazywanie elementów na obrazkach, podejmowanie prób nazywania znanych elementów,

  • dobieranie obrazków do przedmiotów, próby nazywania ich,

  • dopasowywanie różnych kształtów w otwory: figury geometryczne, domki, kwiatki…

  • segregowanie przedmiotów według określonej cechy – kształtu, wielkości, koloru,

  • składanie całości z 2 elementów,

  • układanie puzzli z 2 elementów,

  • zabawy misiem, umieszczanie misia - na, pod, przed, za,

  • wkładanie klocków na bolce wg. koloru, kształtu, wielkości,

  • przesypywanie kaszy, ryżu do różnych pojemników, porównywanie pojemności – mówimy „ale dużo, ale mało”,

  • rozróżnianie podstawowych smakówz komentarzem słownym „ale słodki, kwaśny, słony”,

  • wąchanie rożnych znanych zapachów – jabłko, pomarańcza, cebula... z komentarzem słownym „ale pachnie jabłuszko….

  • dobieranie podstawowych kolorów do siebie, próby nazywania,

  • naśladowanie dźwięków: cichy – głośny, wysoki – niski, długi – krótki,

  • dobieranie przedmiotów zgodnie z przeznaczeniem – szczotka i grzebień, łyżka i widelec, talerzy i kubek…

 Opracowała mgr Bożena Pielużek