PROGRAM STYMULACJI ROZWIJANIE PERCEPCJI WZROKOWEJ
1.Zabawy manipulacyjne
- malowanie,
- obrysowywanie, kalkowanie, wycinanie, nawlekanie, lepienie, wodzenie palcem po powierzchni brył geometrycznych innych przedmiotów, po wzorach na kartce.
- różnicowanie kształtu, koloru, wielkości np. wskaż w otoczeniu, na obrazku przedmioty okrągłe, czerwone, drewniane,
- sortowanie przedmiotów o takim samym kształcie,
- układanie przedmiotów od najmniejszego do największego i odwrotnie, -spostrzeganie położenia przedmiotów w przestrzeni: na, pod, za, w, obok, między, nad, z prawej, z lewej strony.
2. Spostrzeganie
- dobieranie obrazków takich samych parami,
- odnajdywanie takich samych przedmiotów na dwóch obrazkach o różnej treści,
- wyszukiwanie różnic między obrazkami pozornie identycznymi,
- dobieranie obrazków różniących się, ale pasujących do siebie np. talerz- łyżka, okno- firanka,
- uzupełnianie brakujących elementów na obrazkach,
- historyjki obrazkowe (zaczynamy od dwóch obrazków) i ich interpretacja,
- rozpoznawanie treści obrazków, pokazywanych w krótkich ekspozycjach,
- dobieranie brakujących części do całego obrazka (z wyciętych pocztówek),
- układanie obrazków z części wg wzoru i bez wzoru,
- odtwarzanie krótkich układów geometrycznych wg wzoru, z pamięci,
- zabawy typu: „Co się zmieniło”,
- opowiadanie obrazków.
- poznawanie liter metodą „ Dobrego startu” i przy pomocy komputerowych gier dydaktycznych
ROZWIJANIE PERCEPCJI SŁUCHOWEJ
1.Tworzenie rożnych dźwięków z wykorzystaniem garnków, pokrywek, drewnianych łyżek,
pudelek plastikowych, klocków…
2. Rozpoznawanie dźwięków z otoczenia i wytworzonych,
- toczenie po podłodze piłki, kasztana, kamyka (należy odgadnąć jaki to przedmiot),
- rozpoznawanie różnego materiału zamkniętego w pudełku poprzez potrząsanie (groch, kasza, kamyki, gwoździe),
- uderzanie o siebie klockami, łyżeczkami, garnuszkami, przykrywkami,
- uderzanie łyżeczką w pustą szklankę, szklanki napełnione do różnego poziomu wodą,
- odbijanie gumowej piłki,
- uderzanie dłonią o różny materiał, darcie,
- cięcie nożyczkami papieru, drapanie po szkle, papierze, wypuszczanie powietrza z balonu,
- rozpoznawanie głosu i źródła dźwięku- miejsca, kierunku, odległości, ilości dźwięków (dużo-mało), szukanie ukrytego zegarka, dzwoniącego budzika,
- różnicowanie i naśladowanie głosów zwierząt: kota, psa …,
- pojazdów mechanicznych: samochodu, pociągu …,
- ćwiczenia rytmiczne,
- ćwiczenia na materiale zdaniowym, wyrazowym, sylabowym,
- wyodrębnianie głosek w nagłosie, wygłosie, śródgłosie wg stopnia trudności.
ROZWIJANIE MYŚLENIA MATEMATYCZNEGO
Umiejętności matematyczne:
- liczenie elementów,
- określanie mocy zbiorów,
- określanie relacji między zbiorami – tyle samo, więcej, mniej,
- różnicowanie wielkości, wysokości, długości, szerokości, grubości,
- poznawanie podstawowych figur geometrycznych,
- znajomość pojęć przestrzennych – na, pod, za, przed, nad, obok,
- ćwiczenie orientacji w schemacie ciała – prawa, lewa strona.
ROZWIJANIE SPRAWNOŚCI MOTORYKI DUŻEJ I MAŁEJ
1.Zabawy i ćwiczenia kształtujące orientację w kierunkach przestrzennych oraz pamięć ruchową:
- ćwiczenia równowagi- po linii prostej, ławeczce gimnastycznej świadomości własnego ciała, barków, ramion, tułowia, bioder),
- ćwiczenia kształtujące tułowia- skłony w bok, skręty ( “Łódka na fali”, „Wahadło zegara”, „Pokaż sufit”…),
- ćwiczenia ruchu- schody na wprost połączone ze skrętami w lewo, w prawo na sygnał,
- ćwiczenia ruchu- schody kombinowane (chód zygzakiem, spiralą, slalomem, w ósemkę …),
- ćwiczenia typy: „Skąd dochodzi głos” - blisko, daleko.
2. Usprawnianie pracy rąk poprzez:
-
zabawy związane z toczeniem, rzucaniem, chwytaniem (piłek, obręczy, wałków, manipulowanie przedmiotami),
-
zagadki ruchowe- rysowanie dłonią, palcem w powietrzu, na ławce -odgadywanie co to jest? (okienka, kwadraty, koła, piłki …),
-
rysowanie w powietrzu obiema rękami (szyny kolejowe, dwa ślimaki, koła, ósemki, choinki).
-
zabawa w „Króla Lula”- naśladowanie, odgadywanie prostych czynności,
3. Ćwiczenia plastyczne- konstrukcyjne
a) Przestrzenne
- układanie z klocków, kolorowych paseczków np. „kolorowe liczby”
- z mozaiki geometrycznej,
- z różnokolorowej wełny, z drutu, tasiemek, z różnych materiałów i elementów np. tworzywo przyrodnicze,
- z klocków na których są litery, sylaby otwarte, proste łamigłówki- z pociętych obrazków.
4. Zabawy konstrukcyjne z różnych materiałów
5. Wycinanie
- cięcie papieru wzdłuż linii prostej,
- cięcie pasków papieru jednakowej szerokości (płotki, schody …),
- cięcie wzdłuż linii łamanej, falistej,
- wycinanie kwadratów, prostokątów, trójkątów,
- wycinanie dużych i małych kół,
- wycinanie części obrazków postaci ludzkich, zwierzęcych, roślin.
6. Lepienie
- ugniatanie plasteliny i zapełnienie nią powierzchni koła, kwadratu, trójkąta,
- wałkowanie cienkich wałeczków plasteliny, ciastoliny, masy i obwodzenie nimi figur geometrycznych, liści, liter,
- układanie z wałeczków plasteliny kwadratów, ptaków, liter, figur,
- nakładanie plasteliny na wzór postaci ludzkiej (części ciała),
- lepienie zwierząt ze zwróceniem uwagi na części ciała,
- zalepianie całej powierzchni, tworzenie elementów z plasteliny,
- układanie z plasteliny większych całości na płaszczyźnie np. domy, ulice, drzewa,
- lepienie postaci ludzkiej.
7. Malowanie
- malowanie palcem na dużych powierzchniach,
- malowanie pędzlem (grube, niezbyt miękkie) linii prostych, falistych, kropek, kresek, drogi,
- zamalowywanie pól między liniami wzoru na piłce, samochodzie, linii spiralnych,
- łamanych, zamalowywanie całej powierzchni kartki z zachowaniem kierunku pionowego, poziomego,
- malowanie pęczkiem waty- nakładanie plam, tworzenie obrazków realnych (kałuże, chmury, kwiaty …) i fantastycznych,
- malowanie flamastrami,
- rysowanie- przedstawianie w formie symbolicznej, biegu, omijanie przeszkody, kopanie piłki do kolegi, dojście do środka labiryntu dzieci pod prysznicem, zwracanie uwagi naznajomość kierunków, rysowanie kredkami, kredą, patykiem, węglem, świecą, tuszem, kalkowanie, odbijanie,
- wycinanie,
- stemplowanie,
- wyszywanie,
- nawlekanie korali, rurek makaronu, owoców jarzębiny, kulek z bibułki na tasiemkę …
Opracowała : mgr Bożena Pielużek