Polityka ciasteczek Show more

Nasza strona internetowa korzysta z plików cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies, jest równoznaczne z zamieszczaniem ich w Państwa urządzeniu końcowym. W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmian w tym zakresie. Więcej szczegółów można znaleźć w naszej Polityce cookies. Więcej

PROGRAM STYMULACJI ROZWIJANIE PERCEPCJI WZROKOWEJ


1.Zabawy manipulacyjne

  • malowanie,
  • obrysowywanie, kalkowanie, wycinanie, nawlekanie, lepienie, wodzenie palcem po powierzchni brył geometrycznych innych przedmiotów, po wzorach na kartce.
  • różnicowanie kształtu, koloru, wielkości np. wskaż w otoczeniu, na obrazku przedmioty okrągłe, czerwone, drewniane,
  • sortowanie przedmiotów o takim samym kształcie,
  • układanie przedmiotów od najmniejszego do największego i odwrotnie, -spostrzeganie położenia przedmiotów w przestrzeni: na, pod, za, w, obok, między, nad, z prawej, z lewej strony.


2. Spostrzeganie

 

  • dobieranie obrazków takich samych parami,
  • odnajdywanie takich samych przedmiotów na dwóch obrazkach o różnej treści,
  • wyszukiwanie różnic między obrazkami pozornie identycznymi,
  • dobieranie obrazków różniących się, ale pasujących do siebie np. talerz- łyżka, okno- firanka,
  • uzupełnianie brakujących elementów na obrazkach,
  • historyjki obrazkowe (zaczynamy od dwóch obrazków) i ich interpretacja,
  • rozpoznawanie treści obrazków, pokazywanych w krótkich ekspozycjach,
  • dobieranie brakujących części do całego obrazka (z wyciętych pocztówek),
  • układanie obrazków z części wg wzoru i bez wzoru,
  • odtwarzanie krótkich układów geometrycznych wg wzoru, z pamięci,
  • zabawy typu: „Co się zmieniło”,
  • opowiadanie obrazków.
  • poznawanie liter metodą „ Dobrego startu” i przy pomocy komputerowych gier dydaktycznych

 

ROZWIJANIE PERCEPCJI SŁUCHOWEJ

 

1.Tworzenie rożnych dźwięków z wykorzystaniem garnków, pokrywek, drewnianych łyżek,

pudelek plastikowych, klocków…

2. Rozpoznawanie dźwięków z otoczenia i wytworzonych,

  • toczenie po podłodze piłki, kasztana, kamyka (należy odgadnąć jaki to przedmiot),
  • rozpoznawanie różnego materiału zamkniętego w pudełku poprzez potrząsanie (groch, kasza, kamyki, gwoździe),
  • uderzanie o siebie klockami, łyżeczkami, garnuszkami, przykrywkami,
  • uderzanie łyżeczką w pustą szklankę, szklanki napełnione do różnego poziomu wodą,
  • odbijanie gumowej piłki,
  • uderzanie dłonią o różny materiał, darcie,
  • cięcie nożyczkami papieru, drapanie po szkle, papierze, wypuszczanie powietrza z balonu,
  • rozpoznawanie głosu i źródła dźwięku- miejsca, kierunku, odległości, ilości dźwięków (dużo-mało), szukanie ukrytego zegarka, dzwoniącego budzika,
  • różnicowanie i naśladowanie głosów zwierząt: kota, psa …,
  • pojazdów mechanicznych: samochodu, pociągu …,
  • ćwiczenia rytmiczne,
  • ćwiczenia na materiale zdaniowym, wyrazowym, sylabowym,
  • wyodrębnianie głosek w nagłosie, wygłosie, śródgłosie wg stopnia trudności.

 

ROZWIJANIE MYŚLENIA MATEMATYCZNEGO

 

Umiejętności matematyczne:

  • liczenie elementów,
  • określanie mocy zbiorów,
  • określanie relacji między zbiorami – tyle samo, więcej, mniej,
  • różnicowanie wielkości, wysokości, długości, szerokości, grubości,
  • poznawanie podstawowych figur geometrycznych,
  • znajomość pojęć przestrzennych – na, pod, za, przed, nad, obok,
  • ćwiczenie orientacji w schemacie ciała – prawa, lewa strona.

 

ROZWIJANIE SPRAWNOŚCI MOTORYKI DUŻEJ I MAŁEJ

 

1.Zabawy i ćwiczenia kształtujące orientację w kierunkach przestrzennych oraz pamięć ruchową:

  • ćwiczenia równowagi- po linii prostej, ławeczce gimnastycznej świadomości własnego ciała, barków, ramion, tułowia, bioder),
  • ćwiczenia kształtujące tułowia- skłony w bok, skręty ( “Łódka na fali”, „Wahadło zegara”, „Pokaż sufit”…),
  • ćwiczenia ruchu- schody na wprost połączone ze skrętami w lewo, w prawo na sygnał,
  • ćwiczenia ruchu- schody kombinowane (chód zygzakiem, spiralą, slalomem, w ósemkę …),
  • ćwiczenia typy: „Skąd dochodzi głos” - blisko, daleko.


2. Usprawnianie pracy rąk poprzez:

  • zabawy związane z toczeniem, rzucaniem, chwytaniem (piłek, obręczy, wałków, manipulowanie przedmiotami),

  • zagadki ruchowe- rysowanie dłonią, palcem w powietrzu, na ławce -odgadywanie co to jest? (okienka, kwadraty, koła, piłki …),

  • rysowanie w powietrzu obiema rękami (szyny kolejowe, dwa ślimaki, koła, ósemki, choinki).

  • zabawa w „Króla Lula”- naśladowanie, odgadywanie prostych czynności,


3. Ćwiczenia plastyczne- konstrukcyjne

 

a) Przestrzenne

 

  • układanie z klocków, kolorowych paseczków np. „kolorowe liczby”
  • z mozaiki geometrycznej,
  • z różnokolorowej wełny, z drutu, tasiemek, z różnych materiałów i elementów np. tworzywo przyrodnicze,
  • z klocków na których są litery, sylaby otwarte, proste łamigłówki- z pociętych obrazków.

4. Zabawy konstrukcyjne z różnych materiałów


5. Wycinanie

 

  • cięcie papieru wzdłuż linii prostej,
  • cięcie pasków papieru jednakowej szerokości (płotki, schody …),
  • cięcie wzdłuż linii łamanej, falistej,
  • wycinanie kwadratów, prostokątów, trójkątów,
  • wycinanie dużych i małych kół,
  • wycinanie części obrazków postaci ludzkich, zwierzęcych, roślin.

 

6. Lepienie

 

  • ugniatanie plasteliny i zapełnienie nią powierzchni koła, kwadratu, trójkąta,
  • wałkowanie cienkich wałeczków plasteliny, ciastoliny, masy i obwodzenie nimi figur geometrycznych, liści, liter,
  • układanie z wałeczków plasteliny kwadratów, ptaków, liter, figur,
  • nakładanie plasteliny na wzór postaci ludzkiej (części ciała),
  • lepienie zwierząt ze zwróceniem uwagi na części ciała,
  • zalepianie całej powierzchni, tworzenie elementów z plasteliny,
  • układanie z plasteliny większych całości na płaszczyźnie np. domy, ulice, drzewa,
  • lepienie postaci ludzkiej.

 

7. Malowanie

 

  • malowanie palcem na dużych powierzchniach,
  • malowanie pędzlem (grube, niezbyt miękkie) linii prostych, falistych, kropek, kresek, drogi,
  • zamalowywanie pól między liniami wzoru na piłce, samochodzie, linii spiralnych,
  • łamanych, zamalowywanie całej powierzchni kartki z zachowaniem kierunku pionowego, poziomego,
  • malowanie pęczkiem waty- nakładanie plam, tworzenie obrazków realnych (kałuże, chmury, kwiaty …) i fantastycznych,
  • malowanie flamastrami,
  • rysowanie- przedstawianie w formie symbolicznej, biegu, omijanie przeszkody, kopanie piłki do kolegi, dojście do środka labiryntu dzieci pod prysznicem, zwracanie uwagi naznajomość kierunków, rysowanie kredkami, kredą, patykiem, węglem, świecą, tuszem, kalkowanie, odbijanie,
  • wycinanie,
  • stemplowanie,
  • wyszywanie,
  • nawlekanie korali, rurek makaronu, owoców jarzębiny, kulek z bibułki na tasiemkę …

 Opracowała : mgr Bożena Pielużek